onsdag 12 oktober 2011

Ställningstagande

Jag har länge velat gå ur svenska kyrkan. Jag pratade med Daniel om det för ett år sen och det visade sig att han ville göra det med! Så idag fick vi arslet ur vagnen och hämtade blanketten som behövs! För mig handlar det om ett ställningstagande! Jag blir mer och mer stärkt att ateism och humanism är det sanna! Religion är något som är människan diktat upp för att få svar på det vi inte visste, men efter 2000 år så har vetenskapen svarat och gett oss mer bevis än någon religion någonsin kunnat göra. Religion är det som hindrar människan utveckling, när ska människan vakna?.
Vi kommer inte att gifta oss i kyrkan eller ha en präst, när barnen kommer in i våra liv kommer de inte bli döpta! Jag och Daniel har tagit beslutet att i vårt hem så firas inte jul eller påsk osv utan vi gör vårt egna den dagen. Självklart kommer vi hälsa på familj och vänner, om de firar jul/påsk så är det helt ok det är bara i vårt hem så kommer det inte firas. Julen är min födelsedag och påsken är ägg och vårtid.
Om du vill gå ur svenska kyrkan så gå till den församlingen du tillhör, vet du inte det så kan du kolla det på svenska kyrkans hemsida. Pastorsexpeditionen har blanketter som du fyller i och lämnar in där. Svårare än så är det inte!

Inga kommentarer: