måndag 26 mars 2012

Knäpp?

Definitivt! Kämpade hela kvällen för att hålla mig vaken och nu när jag får sova *PING* klarvaken!
Och det som börjar bli en vana är att jag ligger och fantiserar om mat vilket leder till att jag sitter antingen och kikar i kokböcker (har alldeles för få) eller surfar! Ikväll så är det kanapéer eller dylikt som jag skulle vilja ligga här och smaska på! Jag tänker plåga er med några av dem recept jag funnit:
Kavringsnittar med parmesan kräm (eller cremé som det ska stå..kräm låter mer ylle)
image

1,5 dl parmesanost, färskriven

150 gram philadelphiaost

5 skiva(or) kavring

3 st fikon, färska

Blanda ihop och mumsa i dig!
Biff och pepparrot snittar:
image

150 gram grillad rostbiff

2 msk pepparrotsvisp, tub

2 msk rödlök, finhackad

1 msk kesella

salt och peppar

Tillagning

Finhacka rostbiffen.
Rör ihop den med resten
av ingredienserna. Salt och
peppra efter smak. Lägg
2-3 teskedar på varje brödbit,( se receptet "canapéer")
garnera gärna med persilja.

Löjrom på mandelpotatisbakelse

image

250 gram mandelpotatis, skalad

1 msk gräslök, hackad

2 msk crème fraiche

salt och peppar

100 gram löjrom

Tillagning

8 portioner
1. Koka mandelpotatisen. Häll av vattnet och låt den ånga av ordentligt, så att den bli torr.
2. Mosa potatisen grovt och blanda med gräslök och crème fraiche. Smaka av med salt och peppar.
3. Lägg blandningen på plastfolie och rulla ihop till en långsmal rulle. Lägg den i kylskåpet några timmar eller över natten, så går det lättare att skära den i bitar.
4. Skär rullen i 16 "stubbar". Har man inte haft tid att låta potatisblandningen stelna i rullen, så kan man packa potatisen i utstickare direkt på uppläggningsfatet istället.
5. Täck varje stubbe med löjrom.


*Nom nom*

Inga kommentarer: