tisdag 27 oktober 2009

Förebild?

Nu när man själv klivit in i vuxenvärlden så börjar man förstå mer varför man gjorde som man gjorde när man var tonåring! Exempel jag började röka när jag var blott 12 år. Många har frågat mej varför och mitt svar att jag ville vara tuff och vuxen, med i gänget! Nu inser jag att det låg nog mer bakom, mina båda föräldrar röker och när jag frågade pappa när jag var liten varför så sa han att det var som godis, men bara för vuxna! Ganska korkat svar erkänner han senare när han fick reda på att jag rökte. Jag ville vara vuxen!
Så vad gör vi vuxna? Jo vi dricker! Nästan ingen socialt tillfälle är utan alkohol, jul nyår påsk midsommar allhelgona är bara typ exempel. Sen har vi mindre sociala situationer som middagsbjudningar..hur ofta sker det nyktert?! Tonåringar dricker mycket för att vuxna dricker, sina förebilder dricker. De börjar röka för att vuxna röker, deras förebilder röker. En del av dessa tonåringar kommer att bli mina klienter pga alkoholproblem. Forskningen visar på att om föräldrar inte dricker eller röker så är chansen mkt mindre att barnet kommer att dricka eller röka. Självklart kommer man pröva på, men gör det svårare att fortsätta anser jag! Så kanske istället för att banna tonåringen så är det väl klokare att visa vägen. Ge fan i att dricka i sociala tillfällen? Tänkt att det ska vara så svårt...jaja värt en tanke kanske?

Inga kommentarer: