torsdag 29 september 2011

På begäran

Och för att jag har all tid i världen så bad en av mina nära och kära mig att förklara vad en primer gör!
Nu är jag ny i välden av primer så jag ska göra mitt bästa. En primer är en sorts kräm som man har på sig innan man sminkar sig. Det finns primers för ansikte, för ögon, för läppar och för ögonfransar.
Jag använder primer för ögon och ansikte.
Så varför ska man kleta på sig en primer. Jo, den hjälper sminket att sitta hela dagen! För mig så har jag märkt en avsevärd skillnad! Ögonskuggor sitter som berget, lägger sig inte i ögonvecket och färgerna kommer till sin rätt! Jag använder olika ögon primers från urban decay. En till matta ögonskuggor, en som gör skimrande ögonskuggor mer skimrande eller matta till skimrande och en neutral som är hudfärgad som funkar på alla ögonskuggor. Om man ska köpa en primer börja med en för ögonskuggor, om man bara ska ha en så välj det för farre!
Sen har jag en för ansiktet. Var tveksam till att köpa en men sen fick jag 50 % rabatt på MAC prep and prime så jag tänkte att jag kunde pröva. Den hjälper att få ett jämnare resultat och att det sitter hela dagen. Jag glömmer den ibland och det är då jag blir påmind om skillnaden, det sitter helt enkelt inte lika bra. Det finns en djungel av ansiktes primer om ni är nyfikna gå in på Kicks och fråga om råd, för här är jag helt vilsen jag med. Det finns ju gröna, lila, vita, döljer rynkor, ger lyster, tar bort blanka t-zoner, återfuktande och för fet hud...hur många som helst. Min primer är en neutral återfuktande till för att jämnare resultat och att de ska sitta, det känns som om det är gott och väl det.
Jag har prövat primer för ögonfransar som är till för att mascaran ska sitta bättre men det tyckte jag mest var krånglig. För läpparna har jag inte prövat, känns inte nödvändigt..än...
Thats all i know!

Inga kommentarer: