fredag 21 januari 2011

Hjärtefrågor

Daniel och jag hade en diskussion förra helgen, det var jag som kände mej färglös ibland och kände mej ledsen över det. Då börjar vi prata om mina hjärtefrågor och jag har ett par som de flesta vet:
1: Att alla har rätt att få vara den personen de vill vara, inom lagens ramar om vi ska sätta gräns.
2: Att jag är ateist.
3: Kunskap är makt och vi behöver den.
4: Ärlighet.
Efter denna diskussion så har jag tänkt och känt efter om jag har andra och vilka är dem, detta har snurrat runt runt i mitt huivud dag som natt.
Jag ett par som jag mer känt men lever inte efter, det är nog få som vet att freegans är hjältar för mej, jag önskar att jag kunde leva så. Mer miljövetet. Så jag ska börja. Inte som freegan utan som miljömedveten. Ekologiskt är något jag har brunnit för i flera år men har själv inte levt efter så jag vill börja med små steg och vem vet om ett par år hur valet har påverkat min vardag.
Men det känns jäkligt bra att leva på ett sätt som man känner i hjärtat är mer rätt. Töntigt som det låter. Men har man levt så många år för andra så är det svårt att komma ihåg ens egna moraliska koder så att säga. Och jag är sannerligen trött att leva för andra. Och har under förra året lite prövat mej fram till vem jag är som människa. I vissa frågor är jag lika vilsen fortfarande men i andra frågor så är det ju självklart, det är ju bara att köra. Så miljömedvetenhet, få betyg i matematik, jobb som jag får växa i, kärleken och vår framtid är det som detta år kommer att vara till för.

Inga kommentarer: