lördag 18 december 2010

Soppa på en spik?! Typ

Igår gjorde jag lasange. På typ ingenting. De som har ätit min helt vegetariska lasange älskar den. Den är billig att göra för grunden är rotgrönsaker och den är verkligen min soppa på en spik. Och receptet har efterfrågast och jag tänkte skicka den runt. Enkel att göra och våga prova, kostar inte mer än 30 kr att göra och man får sås till 7 personer! Detta är själva såsen.

Så du behöver åtminstånde:
4 rotgrönsaker (kan vara 4 morötter, eller blanda palsternacka med morötterna, men 4 st)
1-3 lök och om man har en liten bit vitlök.
Det är grunden till “färsen” man kan ha i och det brukar jag ha om det finns hemma, nötter, solrosfrön eller stelt bröd 2 skivor.
I med det i en matmixer och kör den tills allt är fint och färs likt. Har man inte en går det bra att hacka!
Sen i med allt i pannan och fräs, rör hela tiden färsen. Sen gör du som du brukar med vanlig köttfärssås. Jag brukar ta:
2 passerade tomater eller krossade ta sedan en av burkarna och fyll den med vatten och häv i.
Buljong, två st.
Tomatpure ca 2 matskedar OM jag har det hemma.
Kryddar med det jag har hemma, örter, salt och svart peppar. Inge socker, för rotgrönskerna är söta och de framhäver tomatsmaken,
Koka minst 40 min, helst 1½ på puttrande värme.

Sen är den klar. Och det är verkligen ta vad du haver! Idag gjorde jag den med hälften av vad jag skrev och det blev mums. Den är nyttig med =) Så nu är det bara att köra!
 
 

Inga kommentarer: