måndag 20 april 2009

...

Inlärd hjälplöshet

När någon upplevt okontrollerbart trauma försvagas motivationen att handla inför ett senare trauma.
Även om individen reagerar och beteendet lyckas åstadkomma lindring har hon/han svårt att lära sig, uppfatta och tro att beteendet har verkan.

Tror det är många som läser det där och känner igen sig. Jag är av dem. Jag förstår att jag har en minskad tro att jag kan få mer i livet, att jag är värd att få mer. Att jag kan kontrollera min miljö. Som maskrosbarn så brottas jag med detta varje dag.
Kan detta vara en förklaring andra behöver för att förstå?

5 kommentarer:

Maria sa...

Det är sant.. men jag hoppas att du precis som jag har vuxit dig starkare de senaste 2 åren och kan känna dig stark och kanske för första gången i ditt liv sätta ner foten att nu får det vara nog. Jag är den jag är och jag är värd allt bra som kan hända... för vet ni vad?? jag kan fixa det... och den vetskapen kan ingen ta ifrån mig idag.

Kram

GSUS sa...

Börja med ngn aktivitet som innebär kommunikation kanske.

Börja i ett band eller starta en diskussionsklubb? =)

Sara sa...

Jo Maria, det gör jag. Man förstår sig själv bättre nu och kan faktiskt jobba för förbättring.


Daniel, var inte så jag menade ;)men tack för tipsen.

GSUS sa...

Jag slapp - tack vare en stark mamma - tack och lov bli ett maskrosbarn. Men jag tror nog ändå att jag förstår. Med rätt taktik så kommer det bli bättre och framför allt lättare för dig. =)

Sara sa...

Ja det kan ju bara bli bättre egentligen =)